Spam comments

No spam comments will be shown in my blog. I have activated spam control on my comments so all spam will be deleted before they are published!

Wednesday, October 14, 2009

C is for cognac

Cognac is a type of grapespirit that is named after the area Cognac in France. According to the rules the Cognac has to be made in the region around the city Cognac, it must be made of at least 90% of the grapes Ugni Blanc, Folle Blance or Colombard, and it has to be distilled twice in copper pot-stills over open fire and then aged in oak barrels/casks for at least 2 years. Cognac is brandy (brandy wine) as in "burned wine". This way of categorizing is mostly used in Englishspeaking areas.

Konjakk (eller Cognac), oppkalt etter området Cognac i Frankrike, er en type druebrennevin, som for å kunne kalles Cognac ifølge regelverket må være produsert i regionen som ligger rundt byen Cognac, må bestå av minst 90% Ugni Blanc, Folle Blanche eller Colombard-druer, må være destillert to ganger i kobberpanner med åpen flamme og være lagret minst 2 år på eikefat. Cognac er is a brandy (opprinnelig brandy wine) i betydningen «brent vin». Denne måten å kategorisere på blir lite brukt utenom engelskspråklige områder.


I've always liked to look at people enjoying a glass of cognac, but it took a very long time before I myself could enjoy some drops of this fine beverage. Now my husband and I can sit down and enjoy a small glass of cognac a quite evening after the boys are in bed. My photo is a bit blurry, but it illustrates that it's taken a late evening without much light around us. A really cozy time. :)

Jeg har alltid syns at det ser så koselig ut når noen sitter og nipper til et glass cognac, men det tok veldig lang tid før jeg selv kunne kose meg med noen dråper av den edle drikken selv. Nå hender det at mannen min og jeg deler gleden av å sitte en sen kveld etter at guttene er i seng med et lite glass cognac i hånden. Bildet jeg har tatt er ikke akkurat noe bra bilde, men det illustrerer at det er tatt en sen kveld med lite lys rundt oss. Skikkelig kosestund. :)
This is my C entry to ABC in words an pictures on the ABC theme blog. If you want to see and read more C entries please hop over to the blog. Petunia is the engine behind this blog and I would recommend you to visit her blog as well.
Dette er mitt C-bidrag til ABC i ord og bilder på ABC temabloggen. Har du lyst til å lese flere C-bidra så hopp over til bloggen. Petunia er motoren bak hele temabloggen og jeg kan virkelig anbefale et besøk der.
Kristin :)

9 comments:

Donald said...

Det er et smukt billede af et typisk Cognac glas. Jeg vidste ikke, at der var så skrappe regler for, hvordan Cognac skal fremstilles. I vore dage er der vel ingen, som for alvor bruger kobberpanner med åben flamme til destillationen?

TorAa said...

Hvor herlig. Etter et godt måltid.
Med en dobbel C:
Cafe Cognac og minsanten også en god Cigar.
Selv departementet begynner på C:
Charante Maritime.

Vi har hatt ferie der en rekke ganger. På øyene Oleron og Re.

Og en gang gjorde vi den store tabbe:
bestilte cafe calva etter måltidet.

Supert C-innlegg.

Beklager sen kommentar.
Mitt c-innlegg er her:
http://toraamusic.blogspot.com

Petunia said...

Akkurat som Coca cola, så vet vel de fleste hva Cognac er!!!
Ikke en av mine favoritter, selv om jeg synes fargen på enkelte typer er fin.
Flott valg på C:)

christina said...

Cognac har jag aldrig smakat, tror jag. Det ser gott ut!

Mia said...

Det er følelse i det bildet,cognac, min mann hadde vart overlykkelig hvis jeg hadde likt cognac, nå får han sitte å nippe til denne edlere drykk alene..Jeg har prøvd, men det ligger ikke for meg. Gjetter at dere har en hyggelig stund sammen der dere sitter. Jag holder følge dog, med en kopp kaffe :)

Spiderdama said...

Takk for kommentar på min C.
Fin løsning til C og Cognac er sikkert godt for de som liker det:-)
Ha en fin dag:-)

Qehenne said...

mmmm. Cognac, det er gost med ett lite glass. Det aller beste cognac-varmt vann og sukker.

Anita said...

Ja, det passer jo bra at du stiller med innholdet! =)
Bra C det!!
Må innrømme at jegn IKKE er noen cognac nyter selv...men det ser flott ut! =)

Living next to me said...

ikke min favoritt drink etter en aften med for mye av den . Men fargen er flott .
Klem F.