Spam comments

No spam comments will be shown in my blog. I have activated spam control on my comments so all spam will be deleted before they are published!

Tuesday, October 20, 2009

D is for Digital camera / D er for Digitalt kamera

I've always loved to take pictures and have had a SLR camera for over 20 years. When my first camera (Canon EOS 620) broke down my husband insisted on buying a digital camera. We ended up with what we could afford at that time (in year 2000) which was a compactcamera, Canon Powershot G1. A great camera, but it wasn't a SLR. I found the camera really slow, and I didn't like to share a camera with my husband. I wanted a new SLR camera which I could bring wherever I wanted. So, in 2003 I bought myself a new SLR Canon Elan 7E, which is the American version of Canon EOS 30E. Since the digital SLRs were still to expensive for me I ended up with a 35mm film camera. I had a digital on my wishlist and was patiently awaiting to buy a Canon EOS 40D.

Jeg har alltid likt å ta bilder, og jeg har hatt et speilreflekskamera for over 20 år. Da mitt første kamera (et Canon EOS 620) ble ødelagt så insisterte mannen min på at vi skulle kjøpe et digital kamera. Vi endte opp med et av de beste kameraene vi kunne kjøpe på den tiden (i år 2000) som var et kompaktkamera, Canon Powershot G1. Et supert kamera, men det var ikke speilrefleks. Jeg syntes kameraet var utrolig tregt, og dessuten likte jeg ikke å dele kamera med mannen min. Jeg ønsket meg et nytt speilreflekskamera som jeg kunne ta med meg der hvor jeg ønsket. Så, i 2003 kjøpte jeg meg en nytt speilreflekskamera, et Canon Elan 7E, som er en amerikansk versjon av Canon EOS 30E. Siden prisen på de digitale speilrefleks kameraene var så dyre endte jeg opp med et 35mm papirbilde kamera. Jeg satte et digitalt speilreflekskamera på ønskelisten og ventet tålmodig til den dagen jeg kunne kjøpe et Canon EOS 40D.

One day, in May 2006, when my husband had been travelling a lot and I had been doing more than my share at home for a period he suddenly came home with a present for me. It was a Canon EOS 350D!! My first digital SLR camera. But my husband knows me to well, he could see that I was happy but that I really rather would have awaited the chance to buy a Canon EOS 40D instead. But I did use my camera for some years and was very pleased with my digital camera. I learned that it is very easy to download pictures and print whatever pictures I wanted. And I brought my camera everywhere. But the joke between my husband and me was that I would rather have waited a little longer to get the camera I really wanted :) Now I put that on my wish list for my 40th birthday which was in 3,5 years.

En dag, i mai 2006, etter at mannen min hadde reist en del og jeg hadde vært nødt til å gjøre mer enn min del av alt hjemme, så kom han plutselig hjem med en gave til meg. Det var et Canon EOS 350D!! Mitt første digitale speilreflekskamera. Men mannen min kjenner meg for godt. Han kunne se at jeg var glad, men at innerst inne kunne jeg heller ha ventet enda lenger slik at jeg kunne hatt råd til å kjøpe meg et Canon EOS 40D. Men jeg brukte kameraet i en del år og ble veldig glad i mitt digitale kamera. Jeg lærte hvor kjekt og lettvint det er å laste ned bildene og så skrive ut akkurat de bildene jeg ønsker. Og jeg hadde med meg kameraet mitt absolutt overalt. Men det ble en liten spøk mellom mannen min og meg at jeg heller kunne ventet lenger for å kjøpe akkurat det kamerat jeg ønsket. :) Nå satte jeg et Canon EOS 40D på ønskelisten over ting jeg ønsket meg til 40-årsdagen min som skulle være om enda 3,5 år.

On our 14th wedding anniversary (last year) I found a big present on the breakfast table for me. Normally we don't give each other presents so I was a bit surprised. And the surprise was even bigger when I opened the box and found a Canon EOS 40D inside. I was really happy. It was a dream come true. Yes! Finally I had the camera I wanted!! But since I've already got the camera what should I put on my wishlist for my 40th birthday now?? *hehe* More lenses, of course. Whether I get that I don't know. I just have to wait until the beginning of December :)

På vår 14. bryllupsdag i fjor så fant jeg en stor pakke til meg på frokostbordet. Normalt gir vi ikke gaver til hverandre på denne dagen så jeg var overrasket. Og enda mer overrasket ble jeg da jeg åpnet esken og fant et Canon EOS 40D inni. Gjett om jeg ble glad!! Et av de store ønskene mine hadde gått i oppfyllelse!! Hurra! Endelig hadde jeg det kameraet jeg ønsket. Men siden jeg allerede hadde kameraet, men fortsatt ikke fylte 40 år, hva skulle jeg da ønske meg til den store dagen?? *hehe* Flere linser, selvsagt. Om jeg får det er fortsatt uvisst. Dagen min er i begynnelsen av desember :) This is my Canon EOS 40D. The card is made by Gro Seip.
Her er min Canon EOS 40D. Kortet er laget av Gro Seip.



On ABC in word and pictures this week the letter is D. And if you would like to see more D entries please hop over to the blog.

ABC i ord og bilder denne uken er det bokstaven D som gjelder. Ønsker du å se flere D innlegg så hopp over til bloggen.



Kristin :)

5 comments:

ElinSire said...

Så bra historie! Moro at du fikk deg det kameraet du ønsket deg -endelig :)

Jeg har Canon EOS 500D og trives veldig godt med det :)

Tusen takk for kjempehyggelig kommentar hos meg :) Kom på at du kanskje trodde det var mitt D-innlegg i ABC, men det ligger lengre ned på siden :)

Petunia said...

Digitalt kamera!!! At ingen kom på det før deg!! Haha! Det burde jo være den selvsagte D for oss bloggere!
Så kjekt at du fikk en sånn flott overraskelse! Mye bedre enn en bukett med roser;)

qehenne said...

Så herlig historie, og en snill mann som ga deg akkurat hva du ønsket deg. Spørs om ikke linsene kommer på 40 års dagen:-)
Jeg fikk ogå mitt drømmekamera i presang av min mann.

TorAa said...

Herlig lesing.
Vi har vært igjennom nesten det samme.
Savner også en mer sofistikert linse enn standard 28-55.
Hadde en 18-210 til vår gamle Minolta, men den passer ikke til Nikon D60. GRRR.

Margrethe said...

Jeg satt her og koste meg med historien din, og en ting er jeg sikker på; du har en mann som setter stor pris på deg.